Integritetspolicy

Senast uppdaterad:2025-12-05

1. Inledning

Visualised AB (“vi”, “oss”, “vår”) värnar om din integritet och säkerhet. Denna integritetspolicy beskriver hur vi samlar in, använder, lagrar och delar dina personuppgifter när du använder våra tjänster, kontaktar oss eller på annat sätt interagerar med oss. Vi följer gällande lagar för dataskydd, inklusive GDPR och svensk dataskyddslag.

Denna policy gäller för all behandling av personuppgifter som utförs av Visualised AB.

Genom att använda våra tjänster eller kontakta oss godkänner du att dina uppgifter behandlas i enlighet med denna policy.

2. Vilka uppgifter vi behandlar

Beroende på sammanhang kan vi behandla olika typer av personuppgifter om dig, till exempel:

  • Kontaktuppgifter: namn, e-postadress, telefonnummer, adress eller företagsadress.

  • Identitetsuppgifter: personnummer eller andra identifikationsuppgifter, när det krävs för t.ex. avtal eller registrering.

  • Avtals- och kunduppgifter: information om avtal, fakturering, betalningar, orderhistorik, leveranser etc.

  • Användningsdata: data om hur du använder våra tjänster, t.ex. loggar, IP-adresser, teknisk data, cookies eller liknande.

  • Kommunikation: e-post, meddelanden eller andra kontakter med oss, inklusive eventuella kundtjänstärenden, support, korrespondens.

  • Annan information: det du själv lämnar till oss i samband med att du registrerar dig, beställer tjänster eller kontaktar oss.

Vi strävar efter att endast behandla de uppgifter som är nödvändiga för respektive ändamål

3. För vilka ändamål och på vilken grund behandlar vi dina uppgifter

Vi behandlar personuppgifter för olika ändamål beroende på situation:

  • För att fullgöra avtal och tillhandahålla våra tjänster, hantera beställningar, leveranser, fakturering och service.

  • För kund- och användaradministration, kundsupport och kommunikation med dig.

  • För att förbättra, utveckla och underhålla våra tjänster — t.ex. analys, statistik, funktionalitets­förbättringar.

  • För marknadsföring och kommunikation (t.ex. nyhetsbrev), om du har gett ditt samtycke.

  • För säkerhet, felhantering, bedrägeribekämpning, systemövervakning och liknande interna säkerhetsåtgärder.

  • För att uppfylla rättsliga skyldigheter, t.ex. bokföring, efterlevnad av lagar eller myndighetskrav.

Behandlingsgrunder kan vara t.ex. avtal (då du är kund), samtycke, berättigat intresse eller laglig förpliktelse — beroende på ändamål. 

Vi behandlar endast personuppgifter för det ändamål som angivits och endast i den utsträckning det är nödvändigt. Integritetsskyddsmndigheten

4. Hur länge vi sparar dina uppgifter

Vi sparar dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för att uppfylla ändamålen med behandlingen, såvida inte längre lagring krävs enligt lag. När uppgifterna inte längre behövs raderas eller anonymiseras de.
För data som behandlas med stöd av samtycke gäller att du när som helst kan återkalla samtycket — då upphör behandling för det ändamålet, om inte det finns annan laglig grund för fortsatt behandling.

5. Hur vi skyddar dina personuppgifter

Vi vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, förlust, otillbörlig användning eller spridning. Det kan inkludera kryptering, begränsad åtkomst, loggning, interna rutiner, säkerhetsrevisioner och andra skyddsåtgärder. 

6. När och till vem vi lämnar ut dina uppgifter

Vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter:

  • Till underleverantörer eller samarbetspartners som hjälper oss tillhandahålla våra tjänster — men bara om det är tillåtet enligt lag och endast för det ändamål som anges.

  • Till myndigheter eller domstolar om det krävs enligt lag.

  • Till andra företag inom samma koncern (om tillämpligt).

  • Till tredje part, men bara om du gett ditt uttryckliga samtycke.

Vi säkerställer att tredje part hanterar uppgifterna i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning.

Personuppgifter anonymiseras så snart det är möjligt, om det inte finns behov av fortsatt behandling. 

7. Dina rättigheter

Du har enligt GDPR flera rättigheter som registrerad, bland annat:

  • Rätt att få information om vilka uppgifter vi behandlar om dig.

  • Rätt att begära rättelse om uppgifterna är felaktiga.

  • Rätt att begära radering av dina uppgifter, under vissa förutsättningar.

  • Rätt att begära begränsning av behandlingen eller invända mot behandling (t.ex. direktmarknadsföring).

  • Rätt att få ut dina personuppgifter (dataportabilitet), när det är tillämpligt.

  • Rätt att när som helst återkalla ett samtycke, utan att det påverkar lagligheten av behandling som skett med stöd av samtycket innan återkallelsen.

  • Rätt att få information om hur lång tid uppgifter lagras och vilka säkerhetsåtgärder som gäller.

Om du vill utöva någon av dessa rättigheter, kontakta oss via de kontaktuppgifter som anges nedan.

8. Kontaktuppgifter

Om du har frågor om vår behandling av personuppgifter, vill utöva dina rättigheter, eller lämna klagomål — kontakta:

Visualised AB
Adress: Rosenborgsgatan 12, 169 74 Karlstad
E-post: hej@visualised.se
Telefon: +46 20-88 98 18

Tills vidare är det vi som personuppgiftsansvariga för behandlingen.

9. Ändringar av integritetspolicyn

Vi förbehåller oss rätten att uppdatera denna integritetspolicy vid behov — exempelvis om vår verksamhet ändras, om vi börjar erbjuda nya tjänster, eller om lagar/regler ändras. Den senast publicerade versionen finns alltid på vår webbplats.

Övriga frågor

Avtal

Har du frågor om ditt /dina avtal?
Ring oss: +46 20889818
Skicka ett mail till oss: hej@visualised.se

Fakturafrågor

Har du frågor om din faktura
Ring oss: +46 20889818
Skicka ett mail till oss: ekonomi@visualised.se

Order och leverans

Om du har en fråga gällande en specifik order ber vi dig ha ditt ordernummer tillgängligt när du kontaktar oss. 
Ring oss: +46 20889818

Driftsinformation

För driftsinformation och planerade arbeten.